Takuga 85 kisbetűk

Takuga 85 kisbetűs készlet az olvasás elsajátításához, diszlexia játékos fejlesztésére tapintható kisbetűkkel.

Takuga – Képességfejlesztő fa betűjáték

„Mindent a kéznek, semmit a szemnek!”

Formatervezési oltalom: RCD lajstromszám: 003862390 (EUIPO)

Kisbetűk, diszlexia, gyógypedagógiai képességfejlesztő játék

Játékleírás

Karakterek: a magyar ábécé nyomtatott kisbetűi

A betűk minden esetben a bal alsó sarokban lekerekítettek (ez egy tájékozódási pont, hogy ne forgassuk a betűket), így kitapintható a domborulat alapján, hogy melyik betű van a kezünkben.

Az eszköz célja a betűtanulás folyamatának segítése.

Tartozékok:

  • 85 darab karakter (kisbetűk):

Anyaga: lézervágott nyír rétegelt lemez

A négyzetek mérete: 5×5 cm, bal alsó sarok lekerekítve, a négyzet vastagsága 3 mm. A faragasztóval rögzített betűk 3 mm vastagságúak.

Tisztás: enyhén nedves textillel

  • 1 darab vászonzsák
  • 1 darab játékleírás

Ajánlott: a betűtanulás kezdetétől 99 éves korig

Felületkezelés nélküli! Festhető, lakkozható!

A lepattogó darabkák fulladást okozhatnak!

Ötletek az eszközhöz:

  1. Alapfok

1.1 Kisbetűk felismerése: A zsákban lévő betűkből egyet kiválasztunk, a lekerekített sarok megkeresése után a betű kitapintható, megnevezhető. Amennyiben téves a betű megnevezése, visszakerül a zsákba.

1.2 Ugyanez, de egységnyi idő alatt: 1, 2, 3.. perc alatt, az nyer, aki több betűt vesz ki a zsákból sikeresen.

1.3 A kivett betűkből szavak kirakása.

  1. Kakukktojás feladatok:

    Legalább három betű van a zsákban, melyek közül egy nem illik a többi közé.

Lehetséges szempontok:

  • magánhangzó-mássalhangzó,
  • hosszú-rövid magánhangzó,
  • zöngés-zöngétlen mássalhangzó,
  • egyjegyű-kétjegyű mássalhangzó,
  • magas-mély hangrendű magánhangzó.. stb.

Az oda nem illő betű megnevezéséig nem lehet betűt kivenni a zsákból.

  1. Betűrend:

    Legalább 3 kisbetű a zsákban, kitapogatásuk után a betűket abc sorrendben kell kivenni.

  2. Kisbetűk kivétele a zsákból hallás alapján.

    A zsákba tett betűk közül egyet megnevezünk, melyet ezt közvetően ki kell keresni. Amennyiben a betű kiválasztása sikeres, újabb betűt nevezünk meg. Ügyeljünk arra, hogy ne legyen sok betű a zsákban.

  3. Válogatás:

    A gyerek elé egy képet teszünk (pl: alma), a zsákba az alma betűit tesszük, valamint tetszőlegesen néhány darabbal többet. A feladat az alma szó betűinek a kivétele.

A feladat kép nélkül is kipróbálható, így a hallott szó betűit kell megkeresni.

  1. Szó kitalálása:

    A zsákban egy szó (a szófajának megnevezése ajánlott), melynek betűi akaratlanul is összekeverednek. A betűk kitapogatása után, képességhez mért gondolkodási idő után meg kell mondani, melyik szó betűi vannak a zsákban. Egy 7-8 betűs szó már a felnőtteknek is kihívás lehet. A betűket lapra leírni vagy kivenni nem lehet.

Az alábbi nehézségi fokok javasoltak.

  1. Főfogalom megadásával Például: A zsákban egy állat neve van.
  2. Szófaj megadásával. Például: A zsákban valaminek, valakinek a neve van. Egyes betűhalmazból több értelmes szót is ki lehet rakni:

Például: épk ->kép, pék (Ha a megoldás főnév, akkor mindkét megoldás elfogadható.)

aaszlt ->asztal, aszalt (Ha a megoldás főnév, akkor az aszalt szó kizárható a megoldások közül.)

  1. A zsákba kerülnek a betűk, a szó kitalálásához semmilyen támpontot nem adunk.
  2. A betűkből (zsák használata) nélkül tetszőlegesen szavak kirakhatók.

A karakter nélküli üres lap bármilyen betűt helyettesíthet.

További javaslatok:
  • Egyéni szabályok alkothatók.
  • A feladatokat nehézségét a partnerek képességei szerint határozzuk meg.

Jó szórakozást és eredményes tanulást kívánok!

Kuti Gáspár, gyógypedagógus

Kapcsolat: Kuti Gáspár, 8257 Badacsonytomaj, Arborétum u. 4.

Telefon: 0670/299 15 08

E-mail: takuga@takuga.hu, gaspar.kuti@gmail.com,

Honlap: https://www.takuga.hu

Facebook: https://www.facebook.com/takuga1