Takuga – Képességfejlesztő számjáték
„Mindent a kéznek, semmit a szemnek!”
Takuga Számok a matematika tanuláshoz, diszkalkulia fejlesztéséhez készült fejlesztő eszköz, hogy játék legyen a tanulás folyamata.
Formatervezési oltalom: RCD lajstromszám: 003862390 (EUIPO)
Játékleírás
Karakterek: arab számok és műveleti jelek
A karakterek minden esetben a bal alsó sarokban lekerekítettek (ez egy tájékozódási pont, hogy ne forgassuk az elemeket rossz irányokba), így kitapintható a domborulat alapján, hogy melyik szám vagy műveleti jel van a kezünkben.
Az eszköz célja a matematika tanulás folyamatának segítése.
Tartozékok:
- 85 darab karakter:
Anyaga: lézervágott nyír rétegelt lemez
A négyzetek mérete: 5×5 cm, bal alsó sarok lekerekítve, a négyzet vastagsága 3 mm. A faragasztóval rögzített elemek 3 mm vastagságúak.
Tisztás: enyhén nedves textillel
- 1 darab vászonzsák
- 1 darab játékleírás
Ajánlott: a matematika tanulás kezdetétől 99 éves korig
Felületkezelés nélküli! Festhető, lakkozható!
A lepattogó darabkák fulladást okozhatnak!
Ötletek az eszközhöz:
-
Alapfok
1.1 Számok felismerése: A zsákban lévő elemekből egyet kiválasztunk, a lekerekített sarok megkeresése után a szám kitapintható, megnevezhető. Amennyiben téves a szám megnevezése, visszakerül a zsákba.
1.2 Számok és műveleti jelek felismerése: A zsákban lévő elemekből egyet kiválasztunk, a lekerekített sarok megkeresése után a forma kitapintható, megnevezhető. Amennyiben téves a szám vagy műveleti jel megnevezése, visszakerül a zsákba.
1.3 Ugyanez, de egységnyi idő alatt: 1, 2, 3.. perc alatt, az nyer, aki több számot és/vagy műveleti jelet vesz ki a zsákból sikeresen.
1.4 A kivett számok csökkenő vagy növekvő sorrendbe állítása.
-
Számok és/vagy műveleti jelek kivétele a zsákból hallás alapján. A zsákba tett elemek közül egyet megnevezünk, melyet ezt közvetően ki kell keresni. Amennyiben a karakter kiválasztása sikeres, újabb elemet nevezünk meg. Ügyeljünk arra, hogy ne legyen sok forma a zsákban.
-
Sorrendiség: Számok kivétele a zsákból növekvő vagy csökkenő sorrendben.
Megjegyzés: nem kell minden számnak a zsákban lennie.
-
Páros, páratlan számok:
Zsákból a páros számok kivétele.
Zsákból a páratlan számok kivétele.
Megjegyzés: nem kell minden számnak a zsákban lennie.
5.1 Szomszédság: Adott szám kisebb és/vagy nagyobb számszomszédainak megkeresése a zsákban.
Például: a 3 esetében a következő variációk lehetségesek:
5.2 Számszomszédok alapján szám kitalálása:
Például: „Melyik szám nagyobb számszomszédja a 9? -> 8”
„Számszomszédai: 4 és 6, melyik számra gondoltam? ->5”
-
Kisebb, nagyobb fogalmak:
Adott számnál kisebb vagy nagyobb számok kiválasztása a zsákból.
Például: „Vedd ki azokat a számokat, amelyek nagyobbak 5-nél!”
(Megjegyzés: A fogalmak az életkori elvárások szerint alkalmazhatók:
– Mely számok nem kisebbek 6-nál?
– Mely számok kisebbek 7-nél, de nagyobbak 3-nál?)
-
Műveletvégzés fejben: Elhangzott matematikai művelet megoldása fejben, az eredmény kivétele a zsákból.
Például: „Mennyi 7-2? Vedd ki a zsákból a kivonás eredményét!”
8.1 Számlálás: Taps, kopogás, korongok.. stb. számlálása, majd ugyanezt a számot megkeressük a zsákban.
Például: 3 tapsot hall a gyermek, a 3-as számot keresi meg a zsákban.
8.2 Matematikai művelet alkotása az előző feladat szerint.
Például: 3 taps és 4 korong -> 3+4=7
-
Hiányzó karakterek pótlás: Előkészített feladatok hiányzó elemeinek megkeresése a zsákban.
-
Saját elképzelések:
Az aktuális tananyag szerint sokféle feladat alkotható a számokból és műveleti jelekből.
(Például: Alkoss a zsákban lévő betűkből olyan számokat, amelyek oszthatók hárommal!
A 3+3+3 műveletet rakd ki szorzással!
A zsákban lévő számokból mely háromjegyű számokat tudod kirakni? stb.)
Az üres lapok bármilyen karaktert helyettesíthetnek.
További javaslatok:
- Egyéni szabályok alkothatók.
- A feladatokat nehézségét a partnerek képességei szerint határozzuk meg.
Jó szórakozást és eredményes tanulást kívánok!
Kuti Gáspár, gyógypedagógus
Kapcsolat: Kuti Gáspár, 8257 Badacsonytomaj, Arborétum u. 4.
Telefon: 0670/299 15 08
E-mail: takuga@takuga.hu, gaspar.kuti@gmail.com,
Honlap: https://www.takuga.hu
Facebook: https://www.facebook.com/takuga1