Takuga számjáték

Takuga – Képességfejlesztő számjáték
„Mindent a kéznek, semmit a szemnek!”

Formatervezési oltalom: RCD lajstromszám: 003862390 (EUIPO)

Játékleírás

Karakterek: arab számok és műveleti jelek

A karakterek minden esetben a bal alsó sarokban lekerekítettek (ez egy tájékozódási pont, hogy ne forgassuk az elemeket rossz irányokba), így kitapintható a domborulat alapján, hogy melyik szám vagy műveleti jel van a kezünkben.

Az eszköz célja a matematika tanulás folyamatának segítése.

Tartozékok:

  • 85 darab karakter:

Anyaga: lézervágott nyír rétegelt lemez

A négyzetek mérete: 5×5 cm, bal alsó sarok lekerekítve, a négyzet vastagsága 3 mm. A faragasztóval rögzített elemek 3 mm vastagságúak.

Tisztás: enyhén nedves textillel

  • 1 darab vászonzsák
  • 1 darab játékleírás

Ajánlott: a matematika tanulás kezdetétől 99 éves korig

Felületkezelés nélküli! Festhető, lakkozható!

A lepattogó darabkák fulladást okozhatnak!

Ötletek az eszközhöz:

  1. Alapfok

1.1 Számok felismerése: A zsákban lévő elemekből egyet kiválasztunk, a lekerekített sarok megkeresése után a szám kitapintható, megnevezhető. Amennyiben téves a szám megnevezése, visszakerül a zsákba.

1.2 Számok és műveleti jelek felismerése: A zsákban lévő elemekből egyet kiválasztunk, a lekerekített sarok megkeresése után a forma kitapintható, megnevezhető. Amennyiben téves a szám vagy műveleti jel megnevezése, visszakerül a zsákba.

1.3 Ugyanez, de egységnyi idő alatt: 1, 2, 3.. perc alatt, az nyer, aki több számot és/vagy műveleti jelet vesz ki a zsákból sikeresen.

1.4 A kivett számok csökkenő vagy növekvő sorrendbe állítása.

  1. Számok és/vagy műveleti jelek kivétele a zsákból hallás alapján. A zsákba tett elemek közül egyet megnevezünk, melyet ezt közvetően ki kell keresni. Amennyiben a karakter kiválasztása sikeres, újabb elemet nevezünk meg. Ügyeljünk arra, hogy ne legyen sok forma a zsákban.
  2. Sorrendiség: Számok kivétele a zsákból növekvő vagy csökkenő sorrendben.
    Megjegyzés: nem kell minden számnak a zsákban lennie.
  3. Páros, páratlan számok: Zsákból a páros számok kivétele.

Zsákból a páratlan számok kivétele.

Megjegyzés: nem kell minden számnak a zsákban lennie.

5.1 Szomszédság: Adott szám kisebb és/vagy nagyobb számszomszédainak megkeresése a zsákban.

Például: a 3 esetében a következő variációk lehetségesek:

5.2 Számszomszédok alapján szám kitalálása:

Például: „Melyik szám nagyobb számszomszédja a 9? -> 8”

„Számszomszédai: 4 és 6, melyik számra gondoltam? ->5”

  1. Kisebb, nagyobb fogalmak: Adott számnál kisebb vagy nagyobb számok kiválasztása a zsákból.

Például: „Vedd ki azokat a számokat, amelyek nagyobbak 5-nél!”

(Megjegyzés: A fogalmak az életkori elvárások szerint alkalmazhatók:
– Mely számok nem kisebbek 6-nál?

– Mely számok kisebbek 7-nél, de nagyobbak 3-nál?)

  1. Műveletvégzés fejben: Elhangzott matematikai művelet megoldása fejben, az eredmény kivétele a zsákból.

Például: „Mennyi 7-2? Vedd ki a zsákból a kivonás eredményét!”

8.1 Számlálás: Taps, kopogás, korongok.. stb. számlálása, majd ugyanezt a számot megkeressük a zsákban.

Például: 3 tapsot hall a gyermek, a 3-as számot keresi meg a zsákban.

8.2 Matematikai művelet alkotása az előző feladat szerint.

Például: 3 taps és 4 korong -> 3+4=7

  1. Hiányzó karakterek pótlás: Előkészített feladatok hiányzó elemeinek megkeresése a zsákban.
  2. Saját elképzelések: Az aktuális tananyag szerint sokféle feladat alkotható a számokból és műveleti jelekből.

(Például: Alkoss a zsákban lévő betűkből olyan számokat, amelyek oszthatók hárommal!

A 3+3+3 műveletet rakd ki szorzással!

A zsákban lévő számokból mely háromjegyű számokat tudod kirakni? stb.)

Az üres lapok bármilyen karaktert helyettesíthetnek.

További javaslatok:

  • Egyéni szabályok alkothatók.
  • A feladatokat nehézségét a partnerek képességei szerint határozzuk meg.

Jó szórakozást és eredményes tanulást kívánok!

Kuti Gáspár, gyógypedagógus

Kapcsolat: Kuti Gáspár, 8257 Badacsonytomaj, Arborétum u. 4.

Telefon: 0670/299 15 08

E-mail: takuga@takuga.hu, gaspar.kuti@gmail.com,

Honlap: www.takuga.hu

Facebook: www.facebook.com/takuga1